Havaj 2017: Volcano National Park

Ještě chvilku zůstaneme u Big Islandu. Národnímu parku vulkánů bych ráda věnovala celý článek, protože toto místo ve mně zanechalo neuvěřitelné pocity.

V minulém článku jsem zmiňovala Kilaueu. Je to nejaktivnější vulkán na Havaji. Je to zároveň nejaktivnější vulkán na celém světě. Chrlí lávu již od roku 1983! A co je na národním parku naprosto úžasné? Je otevřen 24/7 po celý rok. Takže obrovská výhoda věčně otevřených bran parku je, že v noci se sopka chrlící lávu promění v neuvěřitelnou podívanou. A co potom, když zatnete zuby a vydáte se na 17 kilometrový výlet k útesům, kde se láva setká s oceánem.

Havajský Big Island tvoří celkově 5 štítových sopek. Štítová sopka je sopka, která má mírně stoupající svah a to z důvodu, že tyto sopky většinou neexplodují, ale láva z nich vytéká. Nejznámější tři na Big Islandu jsou Mauna Loa, Mauna Kea a právě nejaktivnější sopka na světě – Kilauea. Ale zpátky od znalostí k cestovatelským zážitkům.

Mauna Loa

Na Volcano NP si připravte vstupné $25 na den. Doporučuji zakoupit americký Annual National Park Pass, který je zde taky platný a dá vám přístup do všech národních parků po Americe následně zadarmo. Je platný 1 rok a stojí $80.
Pokud navštěvujete jen Havaj, tak mají svůj vlastní pas, který je platný po dobu 1 roku a to Hawai’i Tri-Park Pass. Zakoupíte ho za $30. Vyplatí se už v případě, že se chcete do Volcano NP druhý den vrátit.

Celý park se dá za 1 den projet v případě, že neplájute větší túry. Park je velmi přehledný a všude máte ukazatele, kde se nachází vše u čeho lze zastavit a něco vidět. V parku se vlastně ani nedá ztratit, jsou tam celkově přibližně dvě křižovatky – jinak se jede pořád rovně.  Celý park je tvořen z kráterů a lávových kamenů, ale výhled z okénka auta nikdy neomrzí.

3 zastávky, které mě na parku nejvíce zaujaly

Zastávka u Jaggar muzea s vyhlídkou na sopku Kilauea je must-see jak přes den, tak v noci! V muzeu je zároveň i obchod se suvenýry (kde jsem úspěšně nechala $35!), a když vás nakupování a informace o tom jak sopky fungují omrzí, tak se můžete kochat vyhlídkou na kráter s bublající lávou.

Halemaumau Crater Kilauea, Big Island Kilauea, Big Island

Thurston Lava Tube

O lávovém tunelu jsem psala už v minulém článku, ale byl to tak silný zážitek, že vám o tom s radostí povím znovu. Lávový tunel je vlastně jeskyně, kterou vytvořila láva. Vytvořila jí tak, že horní vrstva lávy tvrdne rychleji než ta spodní a tak se vytvoří strop. Tento lávový tunel byl objeven v roce 1913. Má krásnou plochou podlahu a celý tunel je osvětlený, není tu vlastně o co zakopnout a celkově je velmi bezpečný. Okolo tunelu se rozprostírá tropický deštný prales, takže cesta k tunelu, která trvá přibližně 5 minut je o to větší podívaná.
I přes to, že venku se teploty pobybují okolo 30 stupňů Celsia, teplota v lávovém tunelu značně klesne.

Lava flow hike

Konečně jsem tu s výletem, na který jsem značnou část života netrpělivě čekala. Výlet k místu, kde se láva vlévá do oceánu. A jelikož jsme chtěly vidět tuto podívanou ve dne i v noci, tak jsme náš hike začali ve 2 odpoledne s tím, že přijdeme včas na západ slunce a moment, kdy se dramaticky kontrast mění.
Výšlap k místu, kde se lává střetne s oceánem se řadí mezi obtížné. A to právě kvůli teplotám, které venku panují. Teplota přes den vlastně neklesne pod 25 stupňů Celsia a tak minimálně 3 litry vody jsou povinné. Díky lávovým kamenům, které jsou velmi ostré je doporučeno mít dlouhé legíny nebo kalhoty. Správná obuv a dostatek jídla je také povinnost. Celou cestu jdete vlastně po rovné cestě a směřujete k obrovskému kouřovému sloupu. Do zad nám pralo slunce a trvalo nám přibližně hodinu a půl než jsme museli sejít z cesty a vydat se po lávových kamenech. To je asi ta nejobtížnější část. Je vám strašné horko a ještě se musíte nepřetržitě soustředit kam šlapete. Zážitek je to ale neuvřitelný!
Mrzí mě, že jsme neměli štěstí a neviděly jsme lávu téct i při cestě. Za to jsme procházely takzvanými steam vents. Je to pára, která je díky horké lávě vytlačena na povrch. A mohu vám říct, že je to sakra horké! Překračovala jsem prasklinu mezi kameny, protože jinou cestou jsem jít nemoha a celou nohu mi ohodil vařící vzduch.
Další úžasné štěstí, které mě na cestě potkalo – Konečně jsme došly na konec, bylo okolo 16:30 odpoledne. Chybělo mi přibližně 5-6 kroků k tomu, abych viděla to místo, kde se láva vlévá do oceánu. A to bych nebyla já, abych něco neměla až příliš jednoduché! Chvilku jsem slyšela bzučení u pravého ucha a šťíp! Kamarádka mi z krku pod vlasy vytáhla žihadlo.

Zaprvé – Bolelo to jako blázen a štípalo to neuvěřitelným způsobem.
Zadruhé – Neviděla jsem, co přesně to bylo a byla jsem minimálně 30 kilometrů od civilizace, navíc na místě kam nevede ani cesta.
Zatřetí – jenom jsem čekala, až budu mít nějakou alergickou reakci, protože si nepamatuju jediný moment, kdy bych ve svém životě bylo zasažena včelou.

S radostí oznamuji, že jsem to přežila. Tento skvělý včelí zážitek mi trošku překazil tu radost ze začátku, protože bolest to byla pořádná a navíc jsem měla strach, aby mi krk neotekl. Ale za to, když zapadlo slunce .. pak teprve přišla ta pravá podívaná, která mi to vše naprosto vynahradila.

Na místě jsme zůstaly do 19:30 večer a v naprosté tmě se vydaly zpět k autu. Cesta trvala také 2,5 hodiny a svítilny na hlavě nám cestu značně ulehčily. Sice nám půl cesty zpět k autu pršelo, ale stálo to za to. Stálo to za promáčené oblečení, zničené tílko a bolavé nohy. Celý úžasný Big Island stál za každý dolar, který jsem do tého dovolené vrazila. A o tom se můžete přesvědčit v následujícím videu, kde najdete i záběry z Volcano national parku.

This Article Has 8 Comments
  1. Marketa says:

Díky tvým článkům posunuji Hawaii na mém travel wish list o kousek výš! Krásný fotky 🙂 mimochodem ty lávové tunely jsou jen tak volně přístupné? Nebo pouze s průvodcem?

• Marky says:

Lávové tunely jsou volně přístupné. Celá Havaj je volně přístupná 🙂 Amerika je v tomhle super, všechno děláš na vlastní nebezpečí více méně.

2. Lucienne says:

Wow! Člověk si až u něčeho tak velkého uvědomí, jak je vlastně oproti přírodě nicotný a malý.

Ty fotky a video jsou fakt krásný, úplně si ve mě vzbudila touhu to taky všechno vidět. Musel to být nezapomenutelný zážitek, na který budeš ráda vzpomínat (až na to žihadlo teda :D)

ReadLoveEat

3. Ga says:

Wooow, no to musi byt zazitek!!
    Parada!
    Papa ByGabra

4. Gabrq says:

Wooow, no to musi byt zazitek!!
    Parada!
    Papa ByGabra

5. Renča says:

To jsou krásné fotografie 🙂 O Havaji přemýšlím už nějaký pátek a teď jsi mě navnadila ještě více 🙂

6. Bobiknannie says:

To je nádhera. Vždy som túžila vidieť naživo sopku. Musel to byť zážitok.